HANDIGE TIPS VAN DE WERKPLAATS

Onderhoudsbeurt

Om fijn te blijven rijden heeft je scooter af en toe een servicebeurt nodig. De eerste beurt is belangrijk en vindt plaats tussen de 500 en 1000 km. Tijdens de eerste servicebeurt wordt de motorolie en de transmissieolie vervangen. De draaiende delen worden ingevet en behandeld.

Na zo'n 3000 km, afhankelijk van het merk en model scooter, volgt de tweede beurt. Controleer in het onderhoudsboekje van je scooter wanneer je scooter een beurt nodig heeft.

Het is heel belangrijk om tijdig alle beurten netjes uit te laten voeren door ons of door een andere officiële dealer van jouw merk scooter.

Waarom een servicebeurt bij de officiële dealer?

  • Gediplomeerde vakmensen
  • Originele onderdelen
  • Diagnostische uitleesapparatuur
  • Behoud van fabrieksgarantie
  • Fabrieksondersteuning
  • Ondersteuning van de importeur

Voor het maken van een afspraak kun je direct met de werkplaats bellen 0317-427479 of een e-mail sturen naar info@louisvangelder.nl

Bij ons je scooter gekocht, maar je woont niet in de buurt? Je kunt landelijk bij iedere officiële dealer voor onderhoud terecht.

Bandenspanning

De gemiddelde bandenspanning die je kan aanhouden is 2.1 bar voor de voorband en 2,4 tot 2.5 bar voor de achterband. Dit kan per scooter verschillen. Wil je exact de benodigde bandenspanning weten voor jouw type scooter? Wees niet bang om onze werkplaats te bellen op 0317 - 427479.

Rijden met zachte banden zorgt ook voor een hoger brandstofverbruik en kan gevaarlijke situaties opleveren. De wegligging is minder, je kan een lekke band krijgen en de benzinekosten kunnen flink oplopen. Kortom, geen ideale situatie.

Ook heeft iedere scooter zijn eigen ideale bandenspanning. De bandenspanning wordt bepaald door het gewicht, het type band en de belasting. Rijd je bijvoorbeeld vaak met iemand achterop je scooter, dan bevelen wij aan om de achterband van een iets hogere spanning te voorzien.

TIP: Controleer regelmatig je bandenspanning. Vind je dit moeilijk. Kom gerust even langs bij onze werkplaats. Wij controleren je bandenspanning gratis!

Welke brandstof, E5 of E10

Wat is er veranderd aan de brandstof?
Het veel getankte Euro95 benzine bevat voortaan maximaal 10 procent duurzame bio-ethanol, een alcoholsoort die wordt geproduceerd uit onder meer organisch afval en landbouwgewassen als mais en suikerbieten. Tot nu bedroeg die toevoeging maximaal 5 procent. E10 staat nu voor maximaal 10% (bio) ethanol en E5 voor maximaal 5% (bio) ethanol.

Waarom geen E10 tanken met je scooter?
De meeste scooters zijn niet goed bestand tegen biobrandstof.
In E10 zit tot 10% ethanol. Ethanol heeft onder andere het effect dat het vocht aantrekt. Dit zorgt voor roestvorming. Daarnaast tast het rubbers in slangen, keerringen en dergelijke aan wat zorgt voor lekkages. Ook speelt mee dat hoe meer ethanol er in brandstof zit, hoe sneller deze verouderd. Daardoor kunnen sproeiers en dergelijke sneller verstop raken.

E5 tanken dus met je scooter! Maar waarom?
Uit ervaring blijkt dat scooters het beste presteren bij gebruik van E5. Helemaal bij kortere stukken of lang niet gebruiken van de scooter is E5 veruit het beste. Dit was voorheen al zo maar nu is het nog belangrijker om brandstof te tanken waar zo min mogelijk bio ethanol in zit. In E5 zit maximaal 5% (bio) ethanol.

Dus voorkom dure reparaties en tank E5. Dan zit je qua brandstof voor je scooter altijd goed.

In het boekje wat je bij je scooter hebt gekregen, staat ook wat voor brandstof je het beste kunt tanken.

Wat moet je doen als je scooter niet goed start?

Stap 1.
Controleer of er voldoende benzine in je scooter zit. Ondanks wat de eventuele benzinemeter aangeeft. Die kan stuk zijn. Dus draai de tankdop eraf en kijk naar binnen in je tank.

Stap 2.
Zorg ervoor dat je zijstandaard volledig ingeklapt is. Deze startbeveiliging voorkomt dat de zijstandaard de grond raakt als je door de bocht gaat. Heb je een Sym scooter, zorg dan dat het gele knopje in de buddybak op un-lock staat. Ook dit is een startonderbreker.

Stap 3.
Kijk of de sleutel correct in het contactslot zit en zorg ervoor dat de sleutel contact maakt. Dus naar rechts gedraaid is.

Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt. Test ook of je toeter het doet. Gebeurt er niets dan is er mogelijk een probleem met je accu. Sla stap 4 tot 7 over, en ga direct naar stap 8.

Bovenstaande uitgevoerd? Oke, dan gaan we nu proberen te starten met enkele tips.

Stap 4.
Draai nu eerst een aantal maal de gashandel naar beneden open, zonder op de startknop te drukken of je linkerrem in te knijpen. Geef als het ware droog gas. Als het goed is hoor je steeds een klikje. Herhaal deze handeling een keer of 5 tot 10.

Stap 5.
Knijp nu je linkerrem in en druk met je rechterduim op de startknop, zonder gas bij te geven. Laat de linkerrem en de startknop pas los, als je scooter gestart is.

Lukt dit ook niet?

Stap 6.
Herhaal stap 5, maar knijp nu je rechterrem in, in plaats van je linkerrem en druk op de startknop. Laat je rechterrem pas los als de scooter gestart is.

Lukt dit ook niet?

Stap 7.
Herhaal stap 4 en direct erna stap 5 nogmaals en geef ditmaal een heel klein beetje gas bij tijdens op de startknop te drukken. Zodra hij aanslaat, dan iets meer gas erop.

Lukt dit ook niet? Mogelijk geeft je accu te weinig stroom of is je accu stuk.

Stap 8.
Zet je scooter op de middenstandaard. Klap je kickstartpedaal uit.
Ga nu links van je scooter staan. Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.

Lukt het niet na 5 tot 10 maal kicken?

Echt geen resultaat?
Jammer, maar dit geeft niet. Je hebt nu alles goed geprobeerd. Neem contact op en wij halen je scooter op voor een technische inspectie. Wij kunnen je een leenscooter aanbieden, terwijl wij je scooter weer in orde maken. Bel direct 0317-427479.

TIP: Als je voornemens bent om je scooter een aantal weken niet te gebruiken, haal dan de pool van je accu los. Ook bouwen wij speciale accu op- en ontladers in. De acculader houdt de accu van je scooter op peil. Het enige wat je nog hoeft te doen is de stekker in het stopcontact doen. De connectie wordt keurig weggewerkt in de buddybak van je scooter.

Onderhoudsbeurt

Jouw scooter heeft van tijd tot tijd een onderhoudsbeurt of een servicebeurt nodig, om in goede conditie te blijven. In het onderhoudsboekje van je scooter staan de onderhoudsintervallen. Oftewel de onderhoudsperiode uitgedrukt in staffels van gereden kilometers of na het verstrijken van een bepaalde tijdsduur.

Waarom een onderhoudsbeurt of een servicebeurt?
De fabrieksgarantie kan komen te vervallen, onderdelen kunnen onnodige slijten en uiteindelijk kan je scooter zelfs stuk gaan. Houd je daarom keurig aan de voorschriften van het onderhoudsboekje en breng je scooter enkel en alleen voor onderhoud naar de officiele dealer. Alleen een officiele dealer van jouw merk scooter, heeft gediplomeerde vakmensen in huis, originele fabrieksonderdelen, kan een garantieclaim uitvoeren bij de importeur en heeft diagnostische uitleesapparatuur in huis. Geef je scooter daaom altijd een professionele servicebeurt bij een echte dealer en laat je onderhoudsboekje afstempelen.

Wanneer heeft mijn scooter een eerste onderhoudsbeurt nodig?
Gemiddeld 300 tot 500 kilometer na aanschaf. Tijdens een eerste beurt wordt de motorolie en de transmissieolie vervangen. Eventuele vuiltjes en metalen affabriek worden worden met de motorolie en transmissieolie mee afgetapt. De speling van de kleppen wordt gecontroleerd en de carburateur wordt nauwkeurig afgesteld. Na de servicebeurt rijdt je scooter zuiniger en zal er veel minder slijtage ontstaan door het preventief vervangen van de inloopolieen.

TIP: Breng je scooter alleen naar de officiele dealer.

Piepende Remmen

Ben je ongerust over een piepend geluid bij je voorwiel? Meestal is het euvel eenvoudig te verhelpen.

Piepende remmen of een piepend voorwiel van een scooter kan te maken hebben met een vuiltje tussen het remblok of de remschijf. Rem een paar keer flink hard met de voorrem, door je remhevel flink in te knijpen en controleer of het probleem opgelost is. Pas wel op. Doe dit enkel tijdens een droog wegoppervlak en niet met een te hoge snelheid.

Indien het piepende geluid nu niet weg is, dan zijn naar alle waarschijnlijkheid je remblokken versleten. Meestal piept niet alleen je rem of je voorwiel, ook hoor je andere bijgeluiden.
Soms schel en krassend geluid. Pas op dit duidt verregaande slijtage. Niet alleen aan de remschoenen maar ook aan de remschijf. Maak in ieder geval direct een afspraak met onze werkplaats.

TIP: Rem af en toe eens flink hard. Je remmen moeten voldoende remdruk hebben om goede te blijven functioneren en piepjes achterwege te laten.

Winter Tips

Bevriezen gaskabel
In de winter komt het soms voor dat gaskabels bevriezen. ’s Nachts is het heel koud en vriest het en overdag gaat de temperatuur omhoog. De gaskabel heeft een buitenkabel van kunststof en een binnenkabel van gevlochten ijzerdraad. Door de temperatuurverschillen ontstaat condensvorming in de kabel. Vervolgens gaat de binnenkabel van ijzerdraad opnieuw bevriezen of roesten, met als gevolg dat deze kan breken of aanlopen tegen de buitenkabel.

Wat kan ik doen om een bevroren gaskabel te voorkomen?
In de winter de scooter binnen stallen of voorzien van een regenhoes, kan een behoorlijk verschil maken.

Hoe merk ik dat mijn gaskabel bevroren is of op het punt staat te breken?
De gashendel van je scooter moet vanzelf teruggaan naar zijn normale positie. Als je de hendel opendraait en merkt dat het stroever gaat dan voorheen of blijft hangen, dan is dit een overduidelijk signaal dat de kabel kapot kan gaan.

Let op: rijden met een bevroren of vastlopende kabel kan gevaarlijk zijn. De scooter kan uit zich zelf gas blijven geven. Neem daarom de signalen serieus en laat je scooter staan! Na verloop van tijd kun je weer rijden, als de kabel niet meer bevroren is. Je kunt ook je scooter laten ophalen als de kabel gebroken is of heel stroef gaat.

Helaas valt een bevroren gaskabel buiten de fabrieksgarantie van een fabrikant.

Hoe weet ik dat mijn gaskabel gebroken is?
Als de gaskabel gebroken is, kun je zonder dat je enige tegendruk voelt, je gashendel opendraaien. Je scooter gaat niet vooruit.

Aan het eind van de winter, als de kabels al veel te verduren hebben gehad, staat de telefoon rood gloeiend bij van Gelder Scooters. De ene na de andere gebroken gaskabel!

Hebben scooters in landen waar het kouder is hier ook last van?
Er zijn winterse gebieden waar bijv. (sneeuw)scooters gebruikt worden. Daar is de gashendel of de gaskabel voorzien van een nippel waarmee olie of antivries in de kabel te spuiten is. Helaas hebben de meeste scooters die leverbaar zijn op de Nederlandse markt geen nippel.

Olie peilen

Hoe vaak moet ik olie peilen?
Iedere 500 kilometer of maandelijks!

Waarom olie peilen?
Olie zorgt voor koeling. Een benzinemotor wordt warm van binnenuit. Geen olie leidt tot motorschade. Er ontstaat te veel wrijving en een verhoogde slijtage.

Hoe moet ik olie peilen?
Stap 1. Alleen olie peilen met koude motor
Stap 2. Zorg dat de scooter op een stabiele vlakke/horizontale ondergrond staat
Stap 3. Verwijder overtollig vuil/zand van de dop van de oliepeilstok
Stap 4. Draai de oliepeilstok helemaal uit
Stap 5. Maak met een doekje (die niet pluist) de oliepeilstok helemaal schoon. Maak ook de schroefdraad van de peilstok schoon en zandvrij! Of spoel de schroefdraad af onder een warme kraan. Maak de peilstok vervolgens helemaal droog.
Stap 6. Dip de peilstok in het reservoir. Aan de onderkant van de peilstok zie je een deel met ribbels. De olie moet op het gedeelte met ribbels vallen.

Olie bijvullen
Indien de olie niet volledig de onderkant van de peilstok (ribbels) bedekt, vul je de olie bij.
Let op: vul nooit meer olie bij, dan het maximum van de peilstok.

Stap 1. Waar je olie peilt vul je ook olie bij. Gebruik hiervoor een trechter
Stap 2. Gebruik alleen de juiste olie (10w-40, 5w-40, 30w-40)
Stap 3. Doe het voorzichtig. Vul een scheutje bij en peil opnieuw. Doe dit steeds totdat je het maximale peil op de peilstok hebt bereikt. Ook een te veel aan motorolie beschadigt de motor!

Scooter Inrijden

Scooter inrijden of niet?
Ja, de eerste 1.500 kilometer adviseren wij om rustig aan te doen met je nieuwe scooter. Motordelen moeten rustig op elkaar inslijten. Op de banden zit een beschermlaagje, deze laag rijd je er na zo’n 100 kilometer pas af. Het laagje zorgt ervoor dat de banden goed blijven als de scooter in opslag staat en voorkomt o.a. uitdroging. Ook moeten de remblokken even inslijten op de remschijf, voordat je scooter zijn maximale remcapaciteit bereikt.

Hoe rijd ik een scooter goed in?
Start je scooter en laat die 1 minuut draaien voordat je wegrijdt. De eerste 10 minuten rustig rijden, gas geven en remmen. Alles wordt warm en de motor komt op temperatuur. Na 10 minuten rijden en remmen mag je de scooter meer belasten. Na het inrijden blijft het in de winter belangrijk dat je de scooter de tijd geeft om op te warmen.

Accu

Accu benzine scooter
Alle gangbare nieuwe scooters zijn voorzien van een accu. De accu wordt gebruikt om je scooter elektrisch te starten. Zonder accu of met een slechte accu start je scooter niet.
Let op: op een accu zit vaak een beperkte fabrieksgarantie van 1 maand. De importeur kan namelijk niet zien hoe je met jouw accu omgaat. Misschien heb je wel het contact wel aan laten staan.  Als je contact aan staat, loopt ook je accu leeg.

Bij een benzine scooter kost een accu gemiddeld € 40,-

Hoe zorg ik dat mijn accu in een goede conditie blijft?
Door regelmatig te rijden en niet alleen maar korte stukjes, dan onderhoud je de accu. Tijdens het rijden laadt je accu namelijk vanzelf op.

Alarm
Ook als je scooter op alarm staat, heeft je alarm een beetje stroom nodig om te werken en raakt na verloop van tijd je accu leeg. Als je accu te leeg is, kan de accu niet meer goed bijladen en moet vervangen worden.
Je scooter een paar dagen op alarm gaat meestal nog wel maar een week tot enkele weken niet.

Mijn scooter staat een tijd stil
Haal je accu eruit en zet je accu op een intelligente lader. Dat soort lader ontlaadt en laadt de accu.
In de volksmond soms druppellader genoemd. De ene lader is de andere lader niet. Sommige laders, laden steeds kleine hoeveelheden bij. Ook als de accu al helemaal vol is blijft de oplader doorgaan.
Kies daarom voor een kwalitatief hoogwaardige lader. Die niet alleen oplaadt maar ook ontlaadt en automatisch de juiste instelling kiest voor jouw accu.
Tip: bij van Gelder Scooters zijn intelligente laders te koop. Bij sommige scooters kunnen wij een aansluiting inbouwen onder je zadel in de helmbak. Als je een stopcontact hebt, bijv. in de garage, kun je direct de lader aansluiten. Zo hoef je niet steeds de accu te demonteren / monteren.

Accu elektrische scooter
Als je accu een langere tijd niet opgeladen wordt, kan de accu stuk gaan. Ook als je langere tijd niet rijdt met je elektrische scooter. De accu moet dan vervangen worden.
Bij een elektrische scooter kost een accu al snel meer dan € 500,-
Neem daarom altijd goed de handleiding van je elektrische scooter door. Daarin staat precies beschreven wat je moet doen om de accu van je elektrische scooter in topconditie te houden.

TOP